Про нас

Центр розвитку дитини - якісний практичний майданчик для самореалізації небайдужих та креативних студентів, волонтерів у напрямку взаємодії зі ЗМІ, бізнесом, владою.

Щоб в душі забриніли струни добра,

поринути в казку усім нам пора!

Ігрова лабораторія

Авторська розробка та виготовлення серії дерев’яної дидактичної іграшково-розвивальної продукції спільно із ВОДГО „Центр розвитку дитини” у рамках соціального проекту „Ігрова лабораторія – власними руками” .
Необхідність розробки даної іграшкової продукції продиктовано її тотальною відсутністю на вітчизняному ринку, а пропонована методика роботи – із власного практичного досвіду.
 Пірамідка – унікальна дидактична іграшка для дитини із важкими порушеннями психофізичного розвитку.


Пірамідка в переліку розвиваючих іграшок займає чи не найпочесніше місце. І лиш на перший погляд здається, що це проста забавка для дитини. Насправді – це серйозний дидактичний матеріал, який поєднує в собі величезну кількість розвиваючих функцій. Адже пірамідка сприяє розвитку дрібної моторики, координації рухів, логіки, сприйманню кольору, форми і величини. Діям з пірамідою дитину обов’язково  потрібно навчати.
Якщо для дитини із ДЦП проблемою є співвіднесення власних рухів і попадання кільця на стержень та утримування його в результаті несформованості координації рухів, то для розумово відсталої дитини досить важко зорієнтуватися в іграшці за декількома її параметрами. Тому пропонуємо спростити завдання для дитини, залишивши для її вибору лиш один параметр – величину кільця. Тому даємо в руки дитині піраміду одноколірну і вчимо просто нанизувати кільця. 

Спочатку самі показуємо як нанизувати кільця, пропонуємо повторити. При потребі на початковому етапі дитині можна допомогти, скеровуючи рухи її руки. Якщо для дитини і в такому разі це є складно, то можна просто погратися замість стержня з олівцем або цупкою вірьовкою. Якщо у дитини ви помітите перший успіх, наприклад, хоча б одне його кільце попаде в ціль, обов’язково похваліть її, поплескайте разом із нею в долоньки, викликавши тим самим позитивні емоції та бажання подальшої співпраці. Після того, як у дитини сформувалось вміння нанизування, слід перейти до збирання кілець за розмірами – від найбільшого до найменшого. При досягненні цього етапу варто обов’язково провести долонькою дитини по гладенькій цілісній піраміді і при цьому знову ж таки похвалити її. Цей прийом особливо рекомендований для незрячих дітей. Те ж саме слід проробити і з неправильно складеною пірамідкою, загострюючи увагу на нерівні виступи на іграшці. Нехай дитина відчує різницю. З метою вивчення понять „більше”- „менше” можна складати кільця без використання стержня. У такому ракурсі пірамідка буде стояти, якщо верхнє кільце менше від нижнього. таку пірамідку дитині подобається як складати, так і розвалювати. це і буде слугувати додатковим стимулом, аби її складати ще і ще. цікавим завданням може бути розбирання пірамідки по одному її кільцю і викладання поруч в порядку зростання. Крім стандартного збирання піраміди її кільця можна використовувати і в інших іграх, наприклад, прокочувати – для розвитку та удосконалення рухів кистей рук.




Ті ж самі етапи роботи і з пірамідкою, що складається із кубиків.


  
Можна пропонувати дитині одночасно обидві пірамідки (і з кілець і з кубиків) однакового кольору, відтак вона буде їх складати, орієнтуючись лише на форму.






Про використання у роботі з незрячими дітьми моделі шести крапки.
Втрата зору веде до пригніченості стану людини. Незрячі часто втрачають надію, що зможуть колись читати.
В 1829 році французький тифлопедагог Луї Брайль, викладач Паризького національного інституту сліпих, винайшов рельєфно-крапковий шрифт, який викликав справжній переворот у справі навчання незрячих. Проста і зручна система Брайля стала для незрячих засобом отримання інформації своїх вражень і знань. Завдяки цій системі сліпі діти повертають віру і можливість повноцінного життя.
Шрифт Брайля заснований на комбінації шести випуклих крапок. Вони дають можливість позначати всі букви алфавіту, цифри, знаки, приписи, математичні та хімічні формули, ноти. Пишуть діти за допомогою брайлівської металевої дошки.

Це 18-рядкова (4 і 9) металічна дошка, яка складається з двох частин.  Перша частина дошки має віконечка, розміщені рядками через перегородки. Кількість віконечок в першому рядку 24 шт. На другій частині дошки стовпчики крапок (по 6 шт.), розміщені рядками також через певний інтервал (перегородки). Під час письма листок паперу закладають між першою і другою частиною дошки. Таким чином, при закриванні дошки папір ділиться на рівні клітинки. У кожній з клітинок пишуть одну літеру. Для того, щоб навчити писати дитину, потрібно досконало вивчити оцю «клітинку». Оскільки вона є досить маленьких розмірів, працювати в ній початківцю тісно і незручно, бо кінестетичний аналізатор у дитини ще не є достатньо розвинутим.

Підготовчим етапом повинен слугувати етап роботи дитини на збільшеній моделі розкладної шестикрапки - невеликій прямокутній дерев’яній пластині з просвердленими в ній дірочками. Їх, звичайно, шість. В кожний отвір вставляються спеціально виготовлені теж із дерева брусочки за діаметром отвору. Кожна із шести дірочок (крапок) має чітко визначений порядковий номер. Нумерація розпочинається з лівого стовпчика зверху вниз; таким чином, верхня крапка у другому стовпчику шестикрапки є четвертою.
Завдання вчителя - на збільшеній розкладній шестикрапці навчити дитину запам’ятати порядковий номер кожної крапки. Тому після словесного ознайомлення з шестикрапкою дитина виконує вправи наступного змісту: (постав брусочок у четверту крапку і т. д.…). Пояснюють учневі принцип віддзеркалення, адже за Брайлем пишуть не зліва на право, а навпаки –  справа наліво. Таким чином, маючи в руках розкладну шестикрапку,  демонструють порядок витискування крапок  шляхом вставлення брусочків в шестикрапку, а, перегорнувши її нижньою стороною вгору, показують утворену букву,  яку дитина може відразу відчути на дотик.

Коли дитина ознайомилася зі збільшеною шестикрапкою, вивчила нумерацію крапок і уже може написати самостійно будь-яку літеру, то варто переходити до написання слова. На цьому етапі слід використати фрагмент, який складається із п’яти шестикрапок. Отвори і брусочки у ньому менших розмірів, ніж у збільшеній шестикрапці, але значно більші від брайлівської дошки. І лиш після того, як дитина  без допомоги дорослого зможе працювати на об’єднаному фрагменті п’яти збільшених шестикрапок,  переходять до роботи на брайлівській дошці.